Wyjaśnienie różnych poziomów ładowania pojazdów elektrycznych

Pojazdy elektryczne, czyli pojazdy elektryczne, zyskały ogromną popularność w ciągu ostatnich kilku dekad. W 2022 r. sprzedano ponad 10 milionów pojazdów elektrycznych, a wiele z nich kupili po raz pierwszy. To tylko potwierdza powyższy fakt.


W tych pojazdach elektrycznych doszło do zmian tektonicznych w sposobie, w jaki zużywają się ich zbiorniki, a raczej akumulatory. W przeciwieństwie do konwencjonalnej stacji benzynowej, tempo ładowania pojazdu elektrycznego jest znacznie bardziej zróżnicowane, a czas ładowania może się znacznie różnić w zależności od rodzaju stacji ładowania, do której podłączysz samochód.




W tym miejscu omówimy różne poziomy ładowania pojazdów elektrycznych i skupimy się na specyficznych cechach każdego poziomu ładowania, takich jak czas potrzebny na ładowanie, moc wyjściowa i rodzaj prądu zasilającego je, co pomoże Ci podnieść Ładowarka EV, która idealnie pasuje do Twoich celów.

Jakie są różne poziomy ładowania pojazdów elektrycznych?


Ładowanie pojazdów elektrycznych dzieli się zazwyczaj na trzy poziomy: poziom 1, poziom 2 i poziom 3. Ogólnie rzecz biorąc, im wyższy poziom ładowania, tym wyższa będzie moc wyjściowa. Im większa moc wyjściowa, tym szybciej możesz naładować swój samochód elektryczny.


Co to jest ładowanie poziomu 1?


Jest to najbardziej dostępny sposób ładowania samochodu elektrycznego, ale także najwolniejszy.


Jak działa ładowanie poziomu 1?


Cóż, w przypadku ładowania na poziomie 1 wystarczy podłączyć kabel dostarczony z samochodem elektrycznym do zwykłego gniazdka elektrycznego. Chociaż ładowanie na poziomie 1 można stosować wszędzie, moc wyjściowa jest bardzo niska i ogranicza się tylko do mocy, jaką może dostarczyć domowy obwód elektryczny, tj. 2,3 kW.


Jak szybkie ładowanie na poziomie 1 może ożywić samochód elektryczny?


Chociaż czas ładowania może się różnić w zależności od pojazdu i zależy również od innych czynników, takich jak styl jazdy, wbudowany przetwornica prądu i warunki pogodowe, ładowanie na poziomie 1 może naładować akumulator samochodu elektrycznego z prędkością od około 6 do 5 mil zasięgu na godzinę ładowania.


Zatem, biorąc pod uwagę obliczenia, jeśli musisz przejechać 160 km, musisz ładować swój pojazd przez 20 do 25 godzin przy ładowaniu na poziomie 1.

Brak specjalnej ochrony i niska prędkość ładowania demotywują właścicieli samochodów elektrycznych do wyboru ładowania na poziomie 1. Nie jest to wcale dobra opcja do codziennego ładowania i zawsze należy ją traktować jako ostateczność.


Co to jest ładowanie poziomu 2?


Na komercyjnych lub publicznych parkingach, obszarach mieszkalnych lub w miejscach pracy znajdziesz wiele stacji ładowania pojazdów elektrycznych poziomu 2. Ładowanie na poziomie 2 również wykorzystuje prąd przemienny lub prąd zmienny, ale jest znacznie szybsze niż ładowanie na poziomie 1.


Jak działa ładowanie poziomu 2?


Stacje ładowania poziomu 2 to w zasadzie dedykowane elementy sprzętu, które są bezpośrednio podłączane do obwodu elektrycznego domu przez przeszkolonego specjalistę. Posiadają szeroką gamę inteligentnych funkcji i oferują astronomiczne prędkości ładowania, dzięki którym możesz błyskawicznie uzupełnić akumulator swojego samochodu.


Jak szybkie ładowanie na poziomie 2 może podkręcić samochód elektryczny?


W rzeczywistości ładowanie na poziomie 2 jest od 5 do 15 razy szybsze w porównaniu z ładowaniem na poziomie 1. Zależy to jednak od ładowanego pojazdu i mocy wyjściowej.


Jeśli ładujesz ładowarką o mocy 7,4 kW przez 1 godzinę, będzie ona miała zasięg około 40 km, moc wyjściowa 11 kW zapewni zasięg 57 km po jednej godzinie ładowania, a moc wyjściowa 22 kW jest w stanie dodać zasięg do 75 mil. Należy pamiętać, że są to jedynie przybliżone obliczenia oparte na średnim zużyciu akumulatora wynoszącym 18 kWh na 100 km, co odpowiada normalnemu zużyciu energii przez zwykły pojazd elektryczny dojeżdżający do pracy. Rzeczywisty pobór mocy może się różnić w zależności od rozmiaru akumulatora, stanu pojazdu i modelu.


Co to jest ładowanie poziomu 3?


Ładowanie prądem stałym lub ładowanie poziomu 3 jest znacznie szybsze niż ładowanie poziomu 2. W zależności od mocy stacji ładującej i pojazdu, większość samochodów elektrycznych można naładować do pełnej pojemności w ciągu zaledwie 15 minut do godziny przy użyciu ładowania na poziomie 3. Jest to opcja szybkiego i łatwego ładowania, gdy jesteś w podróży.


Należy w tym miejscu zaznaczyć, że moc wyjściowa wymagana dla stacji ładowania poziomu 3 jest znacznie wyższa niż moc wymagana dla stacji ładowania poziomu 2. Dzięki temu stacje ładowania poziomu 3 są bardziej odpowiednie dla przedsiębiorstw komercyjnych, takich jak przystanki usługowe czy stacje benzynowe. Stacje ładowania poziomu 3 nie są zwykle instalowane w pomieszczeniach biurowych ani na parkingach publicznych.


Jak działa ładowanie poziomu 3?


Być może zdajesz sobie sprawę z faktu, że akumulator samochodu elektrycznego magazynuje wyłącznie energię prądu stałego. Oznacza to, że gdy korzystasz ze stacji ładującej poziomu 3, konwersja prądu przemiennego na prąd stały odbywa się w samej stacji ładującej.


Stacja ładowania poziomu 3 musi zawierać wydajne konwertery, które mogą znacznie szybciej przekształcać prąd przemienny na prąd stały. Są zatem dość duże w porównaniu ze zwykłymi konwerterami pokładowymi w samochodzie elektrycznym. Niektóre stacje ładowania poziomu 3 mogą dostarczyć moc do 400 kW, dzięki czemu mogą naładować pojazd na 100 km w zaledwie około 3 minuty.


Dlaczego ładowanie poziomu 3 przebiega inaczej?


Ten szybki pobór mocy i ogromne konwertery znacznie zwiększają szybkość ładowania. W przypadku ładowania na poziomie 1 i 2, dostarczanie mocy jest stałe, a zatem przedstawia płaską linię. Dzieje się tak głównie dlatego, że konwerter pokładowy samochodu elektrycznego jest dość mały i może pobierać jednorazowo tylko niewielką ilość energii.


Na drugim końcu spektrum, w przypadku ładowania na poziomie 3, występuje szybki szczyt szybkości ładowania, który stopniowo maleje. Dzieje się tak, ponieważ zdolność akumulatora do zmniejszania mocy zmniejsza się w miarę zbliżania się do pełnego naładowania.


Ostateczne ujęcie


Wybrany poziom ładowania, np. Poziom 1, Poziom 2 lub Poziom 3, może znacząco wpłynąć na szybkość ładowania pojazdu elektrycznego. Jeśli chcesz zainstalować stację ładowania pojazdów elektrycznych w swoim miejscu pracy lub na publicznym parkingu, stacja ładowania poziomu 2 może spełnić Twoje oczekiwania jak żadna inna. Z drugiej strony, jeśli jesteś właścicielem stacji paliw lub stacji benzynowej, stacja ładowania poziomu 3 może być właśnie dla Ciebie. Skontaktuj się z dobrą witryną e-commerce oferującą różne stacje ładowania po bardzo konkurencyjnych cenach i kup taką, która idealnie pasuje do Twoich celów.


Comments